wtorek, 21 stycznia 2014

Pierwszy zakup obligacji czyli jak to wygląda w praktyce


Skończyły się już zapisy na opisywane w poprzednim artykule obligacje. O kolejnych nowych ofertach dowiecie się z PP2, a ponieważ tutaj robię przedruki po kilku dniach jak już artykuły z PP2 zostaną zasypane nowymi postami dziś info dla nowych.

Po tegorocznych spadkach w Wołominie można śmiało powiedzieć, że czas dobrych lokat się skończył. I praktycznie jedyną równoważną alternatywą  są obligacje. Dla wielu ludzi są to pierwsze tego typu inwestycje, stąd często jestem zapytywany w mailach jak kupuje się pierwszą obligację. I najczęściej proste jedno pytanie przeradza się w listę pytań. Nic dziwnego skoro to nowość, a co nowe zawsze powoduje obawy.

Ponieważ takie pytanie powtarza się u coraz większej liczby czytelników, dziś kompletny przewodnik dla zagubionych. Pomagałem niedawno znajomej wypełnić formularz zapisu na obligacje i spotkałem się z komentarzem, gdyby nie ty nie zrobiłabym tego sama, teraz już będę wiedziała jak to zrobić drugi raz. Zatem jak to wygląda?


Spośród licznych dokumentów jakie dostajemy czasami plik o nazwie formularz zgłoszenia. Wystarczyło go wypełnić i odesłać. Tak było w roku ubiegłym, w tym roku jednak najczęściej nie ma takiego pliku i należy go samemu odszukać, gdyż jest on wstawiany na samym końcu obszernego pliku.

Niestety plik ten nosi różną nazwę, więc w skrajnym przypadku można przeszukać wszystkie otrzymane dokumenty i spojrzeć na spis treści. Raz nazywa się on dokument ofertowy lub Propozycja Nabycia. W żargonie obligatariuszy dokument ten nazywa się krótko PN-ka. 

Dokument ten zawiera na samym końcu formularz przyjęcia propozycji nabycia. Musi on się znajdować na końcu bowiem na wcześniejszych stronach emitent zobowiązany jest do zaprezentowania 
  • warunków oferty
  • informacji o emitencie
  • czynniki ryzyka
przyszły obligatariusz powinien zapoznać się z tym dokumentem by dowiedzieć się szczegółów, po czym jeśli oferta przypadnie mu do gustu, może wydrukować sobie załącznik, gdzie znajdzie rzeczony formularz zapisu.

Na formularzu należy podać przede wszystkim swoje dane kontaktowe oraz
  • tylko konto osobiste jeśli obligacje nie będą notowane na Catalyst (jak np. jest w przypadku oferty opisywanej dziś na PP2
  • lub konto osobiste oraz maklerskie jeśli papiery mają wejść na giełdę
Wpisujemy także ile sztuk obligacji potrzebujemy oraz kwotę jaką chcemy powierzyć firmie. Wydrukowany i wypełniony formularz odsyłamy w dwóch egzemplarzach na adres firmy. Jeden z nich wróci do nas mailem.

W przypadku płatności w propozycji nabycia musimy znaleźć numer konta firmy oraz tytuł przelewu. Zwykle jest to zakup obligacji serii (litera) / imię nazwisko. Ostatniego dnia zapisów przelewamy z konta osobistego w dowolnym banku kasę i koniec. Od tej pory czekamy tylko na odsetki.

Podsumowując sprawa wygląda analogicznie do lokaty zawieranej w banku. Tyle że w banku dostajemy odpowiednie dokumenty do podpisu a konsultantka wpisuje wszystko za nas. Tutaj sami odszukujemy odpowiedni dokument, sami go wypełniamy i wysyłamy na adres firmy a pieniądze przelewamy na wskazane konto.

Od tej pory czekamy już tylko na odsetki a na koniec na wypłatę całych środków. I nie musimy się już martwić, że banki dają 3-4%. Co prawda dzieje się to kosztem utraty gwarancji BFG, ale przy bardzo dobrym stosunku zysk/ryzyko.

6 komentarzy:

  1. Gdzieś ten artykuł już widziałem;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo był na FpG:) Jak ktoś chciałby wyłuskać wszystkie moje artykuły o obligacjach to musiałby się ładnie napocić. Ten blog zaś kumuluje je w jednym miejscu.

      Etykiety jakoś mnie nie przekonują. A tutaj wszystko jest jak na dłoni:)

      Usuń
  2. Jak wygląda podatek od odsetek? Jest rozliczany od razu przez firmę i nie musimy się o to martwić czy na koniec roku trzeba samemu skrupulatnie wyliczyć wszystkie zyski i samemu odprowadzić podatek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozliczany od razu przez firmę. Na rachunku maklerski najpierw księgowany jest podatek a potem wypłacany zysk czyli tak samo jak w przypadku lokat.

      Usuń
  3. A jak wygląda rozliczenie takiej inwestycji z US? Firma przysyła odpowiedni pit osobno za każdy rok trwania inwestycji wieloletniej czy też jeden zbiorczy za cały czas jej trwania ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy w przypadku lokat też wypisujesz wszystkie lokaty jakie założyłeś i jaki z tego podatek bank odprowadził za ciebie? Albo bank przysyła jakiś pit za lokaty?

      Usuń